עסקת קומבינציה – מדריך מקוצר

רכישת נכס היא עסקה גדולה וחשובה, ולכן חשוב כפליים לערוך בדיקות. מהן הטעויות שיעלו לכם ביוקר? מה צריך לבדוק ואיפה? כל התשובות לפניכם

זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל חשוב מאוד לבדוק, האם יש למוכר את הזכויות על הנכס המוצע למכירה (קרקע/ דירה/ מגרש) ולבדוק היכן הן רשומות ועל שם מי. במידה שהזכויות אינן רשומות על שם המוכר, כפי שהוא מופיע בתעודת הזהות שלו, יש לבדוק מהי זיקת המוכר לנכס לעומק. באופן גס, במרבית המקרים, הרישום יהיה באחד מן האופנים הבאים.

קרא עוד

כל מה שחשוב לבדוק לפני רכישת נכס

עסקת קומבינציה – מדריך מקוצר

על יתרונותיה של עסקת קומבינציה, והסיכונים מנגד. האם וכיצד ניתן למזער את הסיכונים? קראו ולמדו

עסקת קומבינציה היא סוג של עסקת חליפין בין בעל מקרקעין ליזם (או קבלן מבצע), שבמסגרתה מוכר בעל מקרקעין חלק מזכויותיו בקרקע (במזומן, בדירות או נכסים אחרים שיבנו על הקרקע), בתמורה לשירותי בניה שיקבל. אע”פ שעל פניו מדובר בעסקת חליפין פשוטה, עסקאות קומבינציה הן עסקאות מורכבות ברמת סיכון גבוהה, ובמקרים רבים אף מגיעות.

קרא עוד

על יתרונותיה של עסקת קומבינציה, והסיכונים מנגד. האם וכיצד ניתן למזער את הסיכונים?

למה אתם חייבים עו”ד משלכם בעסקה של קבוצת רכישה?

מהן הסכנות הטמונות ברכישת דירה במסגרת קבוצת רכישה, ומדוע לא כדאי לכם לוותר על עורך דין משלכם?

אחת מהטעויות הרווחות של רוכשי דירות בקבוצת רכישה ובאופן כללי רוכשי דירות מיד ראשונה, היא להסתמך על עורכי הדין של היזמים ולא לשכור, בנוסף, את שירותיהם של עורכי דין באופן פרטי. מה שמתגלה ברוב המקרים כטעות שגורמת לעוגמת נפש רבה ולהפסד כספי.

קרא עוד

למה אתם חייבים עו"ד משלכם בעסקה של קבוצת רכישה?

עיריית ת”א הפסידה: חניון כיכר אתרים יימכר

חרף אישור התוכנית לבניית מגדלים מעל הכיכר, כשלה העירייה בניסיון להשאיר את החניון בידיה. ביהמ”ש קיבל את דרישת מלון “מרינה” הסמוך

על רקע האישור להקמת מגדלים בכיכר אתרים בתל אביב, ספגה העירייה הפסד באחת הסוגיות הנלוות לתוכנית: מתחת לכיכר נמצא חניון השייך ברובו (73%) לעירייה והשאר למלון מרינה הסמוך. העירייה ביקשה לפרק את השיתוף ולפצל אותו לשני חניונים שונים, כדי לאפשר לציבור חניה ציבורית מוזלת בחלק שלה, אולם בית משפט השלום בהרצליה מנע זאת השבוע בטענה שהפיצול יגרור הפסדי ענק לבעלי המלון.

קרא עוד

צילום Chris Barbalis / Upsplash

העתירה התקבלה: בית המשפט ביטל היטל סלילה של עיריית הרצליהה

עירייה דרשה מהתושבים לממן את סלילתם מחדש של כבישים ברחובות העיר. ביהמ”ש קיבל את עמדת התושבים, שהתנגדו בטענה שמדובר בעבודות שוטפות שהעירייה צריכה לממן

סכסוך בין מספר תושבים לעיריית הרצליה הגיע לסיומו לאחר שבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב הורה לעירייה לבטל את דרישתה לגבות היטל סלילה עבור כבישים, בהם טיפלה כחלק מעבודות ביוב.

קרא עוד

עבודות בכביש (ארכיון) - צילום: אוראל כהן

ביהמ”ש הורה לעיריית חיפה להעניק פטור מארנונה: הדירה לא ראויה למגורים

בעל דירה בחיפה פנה לעירייה כדי לקבל פטור מתשלום ארנונה בטענה שהדירה לא ראויה למגורים ועומדת ריקה מזה שנים. העירייה סירבה לתת לו את הפטור, וגם פנייתו לוועדת הערר נדחתה. בפסק דין שניתן לפני מספר ימים, קבע המחוזי כי התמונות מדברות בעד עצמן – בלתי אפשרי לגור בנכס.

בעליה של דירת חמישה חדרים ברחוב ביאליק בחיפה פנה בפברואר 2010 לעיריית חיפה בבקשה לקבל פטור מהארנונה עבור הנכס.

קרא עוד

צילום: Dollarphotoclub

המדינה השתחררה מחוזה שכירות עקב אירועי ירי מול משרד הרווחה בנצרת

המדינה שכרה למשרד הרווחה בניין בנצרת. לאחר ארבעה אירועי ירי וחבלה מחוץ לבניין, היא ביקשה לצאת מהחוזה, אולם המשכיר סירב וביקש פיצויים. ביהמ”ש העליון קבע כי האירועים הפליליים היו קשורים לסכסוך משפחתי של המשכיר, ומנעו מהמדינה להשתמש בבניין.

במרץ 2007 פרסמה המדינה מכרז לפיו היא מחפשת בניין להשכרה בנצרת לטובת משרד הרווחה. על מנת לקבל את המכרז, היה על המציע להתאים את המבנה למדינה, תמורת  שכירות קבע של מינימום של עשר שנים.

קרא עוד

צילום: calgrin www.morguefile.com

איך הצליחה עיריית יהוד לבטל הסכם בן 15 שנה?

העירייה חתמה הסכם עם חברה לביצוע עבודות התשתית בעיר, ואפשרה לה לגבות דמי פיתוח מיזמי הפרויקט. ההסכם אושר בשני הליכים קודמים אך בוטל על רקע הלכה תקדימית של העליון

בנובמבר 2000 חתמה עיריית יהוד על הסכם מול חברת “לנדקו ישראל ייזום וניהול” שהיתה אז חברה ממשלתית ונמכרה מאוחר יותר לגורם פרטי.

קרא עוד

השופט פרופ' עופר גרוסקופף

לא משתלם: קו הטלפון שעלה לבעל הנכס 70,000 שקל

בעלי פיצרייה מירושלים טענו שבעל הנכס העביר את קו הטלפון של העסק לפיצרייה מתחרה שבבעלותו והפיק רווחים על חשבון המוניטין שלהם. בית משפט השלום בירושלים הורה לבעל הנכס להחזיר להם את החזקה במספר, וחייב אותו בפיצויים גבוהים עבור השימוש בקו (משפט)

הפיצרייה JERUSALEM II פועלת מזה שנים בשכונת הר נוף בירושלים. לפני כ-12 שנים בעליה עבר תאונת דרכים והעביר את הזכויות על העסק לבני זוג. אלה חתמו עם בעל הנכס זיכרון דברים להשכרתו למשך ארבע שנים, עם אופציה לשש שנים נוספות.

קרא עוד

צילום: Cel Lisboa / Upsplash

העליון סירב לדון שוב בסוגיית המועד הקובע לחישוב היטל ההשבחה

האם המועד הקובע לצורך חישוב היטל ההשבחה הוא מועד אישור תכנית המתאר הארצית או יום הנפקת היתר הבנייה? ביהמ”ש העליון דן לאחרונה בשאלה וחידש: היתר הבנייה הוא המועד הקובע.  

בשנת 2006 פורסמה תמ”א (תכנית מתאר ארצית) שהתירה לבנות תחנות תדלוק גם במגרשים שייעודם “תעשייה”. בהתאם לתוכנית ביקשה “אופל קרדן השקעות” לבנות תחנות תדלוק בקרקעות תעשייה שבבעלותה, באשקלון.

קרא עוד

צילום: Dollarphotoclub.com

חשוב לדעת: פיצול נחלה והחכרתה מחייבים בפעמיים מס רכישה

בפסק הדין שניתן בשבוע שעבר (ד’) נקבע כי תהליך של פיצול נחלה שלאחריו מחכירים אותה לאדם אחר, מורכב משני שלבים שכל אחד מהם מחייב תשלום מס רכישה בנפרד: פעם אחת על הפיצול והעברת הזכויות ופעם שנייה על חכירת הזכויות מרמ”י.  

עד לפני כ-20 שנה חל בישראל איסור מוחלט על פיצול נחלות חקלאיות של מושבים או קיבוצים. ברבות השנים עיקרון “שלמות הנחלה” יצר קשיים רבים ומועצת מקרקעי ישראל החלה להתרכך.עד לפני כ-20 שנה חל בישראל איסור מוחלט על פיצול נחלות חקלאיות של מושבים או קיבוצים. ברבות השנים עיקרון “שלמות הנחלה” יצר קשיים רבים ומועצת מקרקעי ישראל החלה להתרכך.

קרא עוד

צילום: Andriy Popov Ltd www.123rf.com

רפא”ל תשלם ארנונה מופחתת על “מכון דוד”

מועצת מטה אשר דרשה מהחברה לפיתוח אמל”ח לשלם תעריף מלא על שטח המפעל שבתחומה. אבל שופט קבע: היא זכאית להקלת “מפעל לייצור נשק”

בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה קיבל לאחרונה ערעור שהגישה חברת רפא”ל על החלטת מנהל הארנונה של מועצת מטה אשר, וקבע שהיא תשלם ארנונה מופחתת על מפעל שלה בצפון הארץ, בהתאם לסיווג של המקל של “מפעל לייצור נשק”.

קרא עוד

צילום: ג'ורג' גינסבורג

רמ”י נדחתה: ניסתה לגזור קופון על מגרש נטוש

תושב עין כרם סירב לשלם למינהל מקרקעי ישראל דמי שימוש עבור מגרש שלטענתו מעולם לא השתמש בו. בית המשפט קיבל את גרסתו, ולפני שבוע דחה את התביעה שהוגשה נגדו ב-2012 (משפט)

תושב שכונת עין כרם שבירושלים גר מזה 20 שנה בשטח של 460 מ”ר שהוא חוכר ממינהל מקרקעי ישראל (כיום רשות מקרקעי ישראל – רמ”י). בשנת 2012 רמ”י (אז עוד המינהל) הגישה נגדו תביעת פינוי בטענה שהשתלט על מגרש נוסף באזור, בשטח של כ-280 מ”ר. בנוסף לסילוקו מהמקום התבקש גם תשלום דמי שימוש ראויים בסך 88,158 שקלים עבור תקופה של 7 שנים.

קרא עוד

ביקור במקום המריבה חשף כי אכן מדובר במגרש נטוש אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)